Strona w budowie

Higher Education Research Group (HERG)

Kierownik projektu: dr hab. Dominik Antonowicz, prof. UMK

Nowa rola szkolnictwa wyższego wiąże się ze zmianami zachodzącymi w jego szeroko rozumianym otoczeniu społecznym i gospodarczym. Tradycyjnie uczelnie realizowały dwa fundamentalne i powiązane ze sobą cele: dystrybucję już istniejącej wiedzy (kształcenie studentów oraz jej rozpowszechnianie w społeczeństwie) oraz tworzenie nowej wiedzy (badania naukowe). Jednak gwałtowny rozwój gospodarki opartej na wiedzy przyniósł wobec nich wiele nowych i poważnych wyzwań i oczekiwań, głównie związanych ze zmianą struktury gospodarki, rozwojem miast, rosnąca rolą innowacji, tworzeniem miejsc pracy i wspieraniem wspólnot lokalnych. Głębokie strukturalne przemiany społeczne i gospodarcze spowodowały konieczność krytycznego spojrzenia na dotychczasowe funkcjonowanie szkolnictwa wyższego i poszukiwanie dla niego nowej formuły, która sprostałaby zmieniającym się społecznym oczekiwaniom, zwłaszcza w kontekście budowania silnych i trwałych relacji z aktorami zewnętrznymi.

Głównym celem naszego projektu jest konceptualizacja i operacjonalizacja relacji między instytucjami szkolnictwa wyższego a zewnętrznymi aktorami. Projekt ma przyczynić się do lepszego zrozumienia, w jaki sposób uczelnie kształtują swoje społeczne, ekonomiczne i polityczne otoczenie, a przede wszystkim jak zewnętrzni aktorzy korzystają ze współpracy z uczelniami. Dotychczasowe badania nad szkolnictwem wyższym skupiały się głównie na tym, co dzieje się wewnątrz ustroju akademickiego, natomiast projekt ten ma na celu poszerzenie dotychczasowej perspektywy badawczej o szeroką analizę zakresu i sposobu oddziaływania uczelni na aktorów zewnętrznych.

Realizacji tego celu ma służyć stworzenie interdyscyplinarnego zespołu badawczego, który ma odważne aspiracje do poszerzania zakresu dotychczasowych badań nad szkolnictwem wyższym o aspekty związane z jego zewnętrznym oddziaływaniem. Tym samym projekt jest zaproszeniem do współpracy badaczy z różnych obszarów, zainteresowanych rozwojem regionalnym (miejskim), polityką publiczną i zarządzaniem, innowacjami społecznymi oraz wzmacniającym potencjałem edukacji, aby stać się wiodącym ośrodkiem badań nad szkolnictwem wyższym w Europie.