Kultura, Rozwój i Dobrostan
Kierownik zespołu – dr Bibianna Bałaj
Nasze Wyłaniające się Pole Badawcze Kultura, Rozwój i Dobrostan (Culture, Development & Wellbeing; CD&We) koncentruje się na psychologii poznawczej, rozwoju przez całe życie oraz różnicach kulturowych. Dostęp do nowoczesnych narzędzi pozwala nam na prowadzenie obiektywnych i rzetelnych pomiarów zmiennych psychofizjologicznych, rozstrzyganie bieżących zagadnień związanych z psychologią eksperymentalną i neuropsychologią, a co za tym idzie publikacje w liczących się czasopismach. Powstający zespół tworzy miejsce dla jeszcze lepszej współpracy kognitywistów i psychologów. Dzięki możliwości uczestniczenia w projektach badawczych nasi studenci mogą szybko rozwijać swoją karierę naukową.
W zespole biorą udział trzy grupy badawcze:
- Kultura i poznanie społeczne (SC&C) (Lider: dr hab Arkadiusz Gut, prof. UMK).
Podejmujemy wieloaspektowe badania dotyczące funkcjonowania procesów poznawczych związanych z rozumieniem stanów mentalnych, emocji, mentalizacji innych osób w perspektywie rozwojowej, jak również funkcjonowanie tych procesów poznawczych w ciągu całego życia, ze szczególnym naciskiem na wchodzenie w okres senioralny. Szukać będziemy również powiązań między wyobraźnią, szczególnie mentalnymi rotacjami a społecznie podejmowanymi przez nas sposobami myślenia z perspektyw różnych osób. Kontynuować będziemy także badania nad porównywaniem atrybucji stanów mentalnych i emocji ludziom i homoidalnym robotom. - Rozwój w ciągu życia (Deve) (Lider: prof dr hab. Marta Białecka)
Budowanie kompetencji kluczowych, a zwłaszcza umiejętności myślenia naukowego i uczenia się stanowi wyzwanie dla edukacji w XXI wieku. Celem projektu w ramach zespołu jest zbadanie czy refleksyjność rodziców i ich przekonania temat nauki oraz wiedza o rozwoju i wychowaniu dziecka wiążą się rozwojem poznawczym i metapoznawczym dzieci, a w szczególności z dziecięcą wrażliwością na wiedzę. - Dobrostan i wsparcie (We&Su) (Lider: dr hab. Rafał Milner)
Zaburzenia psychosomatyczne stanowią z roku na rok coraz większy problem medyczny, społeczny i ekonomiczny. Psychologiczne i patofizjologiczne mechanizmy leżących u podłoża zaburzeń wciąż są jednak nie do końca poznane. Co więcej w przypadku większości chorob psychosomatycznych nadal nie ma również w pełni skutecznych metod terapii. Celem projektu jest poznanie patomechanizmów powstawania jak również badania skuteczności oraz wdrażanie nowoczesnych metod diagnostyczno-terapeutycznych zaburzeń psychosomatycznych.
Dr Bibianna Bałaj – Wicedyrektor Instytutu Psychologii Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Adiunkt w Katedrze Psychologii Poznawczej i Porównawczej Instytutu Psychologii WFiNS. Doktor Nauk Humanistycznych w zakresie psychologii. Absolwentka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz Europejskiego Kolegium Polskich i Ukraińskich Uniwersytetów w Lublinie. Psycholog eksperymentalny zajmujący się na co dzień badaniem funkcjonowania poznawczego, prowadzi eksperymenty z zastosowaniem pomiaru ruchów oczu jako narzędzia diagnostycznego i treningowego. Centralne obszary zainteresowań naukowych to: wyobraźnia wizualna, orientacja i dezorientacja przestrzenna, procesy uwagowe. Testuje i rozwija metody interakcji wzrokowej z komputerem dla osób z niepełnosprawnością ruchową: wraz z zespołem zdobyła nagrodę za projekt OKOMUNIKACJA. Współautorka kilkudziesięciu artykułów naukowych. Wykonawca grantów badawczych (w tym grantu promotorskiego), jak i projektów komercjalizujących rezultaty pracy naukowej. Wiceprzewodnicząca Komisji Etycznej WFiNS UMK, członkini Rady Naukowo-Etycznej Fundacji “Światło” w Toruniu.